ارزیابی از شرایط پستهای سازمانی ابلاغی به منطقه ، بررسی و مطالعات لازم در زمینه برنامه ریزی و مدیریت شهری ، تهیه و تنظیم بودجه سالیانه منطقه ،بررسی هرگونه پیشنهاد تغییر و اصلاح بودجه سالیانه ، ایجاد بانک اطلاعات پروژه ها و اظهارنظر در مورد طرح های جدید
و تغییر جایگاه آنها در طرح های بلند مدت ، میان مدت و کوتاه مدت منطقه با هماهنگی معاونت های اجرائی و انجام بررسیهای مربوطه به برآورد کلیه منابع درآمد بالقوه و بالفعل منطقه با هماهنگی حوزه معاونت مالی و اداری ، ایجاد
بانک اطلاعات پرسنل ، انجام کلیه امور انفورماتیک در قالب اداره فناوری اطلاعات که شامل تهیه انواع سخت افزار و راهبری کلیه سیستمهای نرم افزاری و کاربردی و کنترل و رفع عیوب کلیه شبکه های داخلی و شبکه های خارجی ، تهیه گزارش
از عملکرد فعالیتهای منطقه از اهم وظایف حوزه برنامه ریزی و توسعه شهری محسوب می شود.